20. jan. 2013

DIY: Stjernefant

Så fik jeg endelig lavet den lovede billedvejledning, der er en supplering til min syvejledning, som følger med når man køber mønsteret. Du kan købe mit Stjernefant-mønster i min shop her

De angivne bogstavhenvisninger og øvrige mønstermarkeringer henviser til dem jeg har angivet på Stjernefant-mønsteret.

1. Klip alle mønsterdelene ud.

2. Klip alle dele i stof. Obs - husk at klippe ørerne x 2. NB: mønsteret er INKL. sømrum. Jeg kan godt lide, at bruge to forskellige slags stof, som vist her.(bør stryges inden klipning ...)

3. Syning af øret: Læg to ørestykker ret mod ret og sy fra A til B. Hæft godt ved start og slut. Klip hakker i rundingerne (pas på ikke at klippe i syningen!) og vend til retsiden. Sy en stikning på retsiden af øret langs kanten fra A til B. Lav det andet øre.

5. Læg hoveddel og kropdel ret mod ret - og placér det færdigsyede øre i mellem lagene ved markeringerne. Sy fra C til D

6. Fold hoveddelen ud og pres sømmen. Lav en stikning fra C til D. Gentag med den anden elefantside.

7. Jeg laver øjnene nu - men man kan også vente med at lave dem til sidst efter færdigsyningen. Jeg laver øjnene af filt og broderer øjenvipper.

8. Sy halen. Foldes som vist på billederne. Kan med fordel syes i hånden med små sting.

9. Sy hovedkilen fast på den ene elefantside - ret mod ret med start ved markeringen på snablen. Placér og fastgør halen og evt. label.

10. Placér mavestykket præcist ovenpå benene ret mod ret over den ene elefantside. Sæt knappenåle så stoffet ikke forskubber sig. Sy fra E til F (bagende til snabelspids) Sy stille og roligt og lad nålen blive nede i stoffet ved skarpe sving og buer. Vær obs på, at du syr med samme sømrum.

11. Placér den anden elefantside præcis over mavestykket og den anden elefantside. Sæt nåle så du er sikker på, at især benene og snablen er præcis over hinanden og at halen ligger mellem de to elefantsider. Sy stille og roligt fra G til H - fra bagende til elefantryg, ved åbningen. Hæft grundigt ved start og slut. Vær obs. på sømrummet og lad nålen blive nede ved skarpe sving og buer.
Flere billeder af sammensyningen

12. Klip hakker ved alle buer og hjørner. Pas på du ikke klipper i syningen. Vend forsigtigt til retsiden og ret benene, hoved og snablen ud. Brug evt. enden af en blyant eller strikkepind.

13. Fyld din Stjernefant godt ud, men ikke for meget så den bliver "overspændt". Fyld ikke for meget i hovedet, da det vil give overvægt fortil. Luk vendehullet med små sting i hånden.

Også er din lille Stjernefant færdig!

Alt efter, hvilket stof du bruger eller evt. kombination af stof, kan man lave mange forskellige slags Stjernefanter. Har du syet en Stjernefant - vil jeg meget gerne se et billede af den også laver jeg løbende nogle indlæg, hvor jeg viser andres Stjernefant-versioner frem til inspiration her på bloggen :-)

20 kommentarer:

  1. Sikken en fin diy :) og det er bare en super skøn elefant !

    SvarSlet
  2. Den elefant er så skøn!!
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  3. Glæder mig til at komme i gang med dit mønster- det ser rigtig godt ud:-)

    SvarSlet
  4. Hej Christine, tak fordi du deler, jeg syntes din elefant er super skøn og jeg vil gerne købe mønstret af dig, kan jeg ikke lokke dig til at tage det med til AArhus. By the way jeg glæder mig til den 2. og til at træffe dig :-)

    SvarSlet
  5. Hvor er den bare skøn, Christine!

    SvarSlet
  6. Tusind tak for jeres søde kommentarer :-) Og ja, jeg tager skam en stak mønstre med til Kreadag d. 2. februar ;-)

    SvarSlet
  7. Hej Christine, har modtaget mønstret, tak :-)Glæder mig til at sy en.

    SvarSlet
  8. Hvor er elefanfen bare sød... Og sikke et stykke arb.. Flot flot.
    Kh Anja.

    SvarSlet
  9. Har du en ide til hvad jeg har gjort forkert da jrg har lavet min første elefant. Det er som om benene skrider ud til siden - kan det være fordi jeg ikke har nok fyld i benene?

    SvarSlet
  10. så sød... hvor er stoffet fra?

    SvarSlet
  11. Hvor er den bare super fin, er det Retromammas mønster du bruger :)

    SvarSlet
  12. Nej, det er mit helt eget mønster jeg har designet og sælger - kender ikke retromammas ...

    SvarSlet
  13. Har lige set retromammas elefantmønster og synes ikke at de ligner hinanden - helt anden form, størrelse og mønsterdele

    SvarSlet
    Svar
    1. ov Ja det kan jeg godt se :) din er helt sikkert finere, hvis jeg skulle vælge :)

      Slet
  14. tror bare den slags elefanter minder om hinanden... jeg har et helt tredje mønster, som er købt i udlandet, der ligner meget... Men jeg ved at Christine er dygtig til at designe og forbedre :)
    Men hvor er stoffet fra søde ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nadia :-) det multifarvede stjernestof er fra Panduro

      Slet
    2. så fint :) Måske jeg snart skulle prøve at tage til odense :)Håber vi kan ses på et tidspunt. Er ikke rigtig på farten endnu

      Slet
  15. Tak for mønsteret. glæder mig til at skulle igang.... Ville lige høre hvor du har fået lavet dine "tags" eller navnemærker henne?

    SvarSlet
  16. Købte mønsteret for et års tid siden og har nu endelig fået produceret et par fine Stjernefanter. Tak for det fine mønster og den udførlige DIY.

    http://hverdags-mirakler.blogspot.se/2014/02/stjernefanter.html

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)