6. juli 2011

DIY: Mønstervægte

Så har jeg fået lavet en DIY på mine mønstervægte.

Jeg har skrevet om mønstervægte her, hvor der også er links til andre slags "Pattern weights"

Mine er pyramideformede og syet af to kvadrater á 7.5x7.5cm - de kan sagtens laves større eller mindre. Jeg syr primært børnetøj og synes, at mine har en god form og størrelse til de mønstre jeg bruger. Hvis man ofte bruger store mønstre, voksentøj m.v., kan det være rart med nogle større mønster vægte. Lav evt. nogle i forskellige størrelser :-)

Materialer: faststof, oplagt at bruge stofrester.
Fyld: ris, hvedekerner og andre slags kerner, ærter, bønner m.v.

1. Vælg nogle kombinationer af firkanter. Denne DIY er en vejledning til at sy flere mønstervægte samtidig.

I denne DIY bliver der lavet seks mønstervægte.

2. Læg de to kvadrater ret mod ret

3. Sy de to modsatte sider. Læg de seks kvadrater tæt efter hinanden så de syes sammen i en kæde, hvilket er tids- og trådbesparende (samme teknik kan også anvendes på symaskine)
4. Sy den tredje side. Hvis du syr på overlocker som her, skæres kvadraterne fri for hinanden samtidig med denne syningen.
5. For at danne en pyramide, foldes kvadraterne modsat i den åbne ende - så de to sidesømme ligger over for hinanden.
6. Så syes hjørnerne - og laves vendeåbning midtpå. Jeg laver syningerne ved at sy to hjørner på to kvadrater samtidig, se billederne.

7. Klip hjørnerne og alle de løse tråde af - og vend alle kvadraterne til retsiden.
8. Ret hjørnerne ud med en knappenål

9. Pres sømrum i vendehullet og læg sammensyningerne til hver sin side. Pyramiden fyldes og lukkes. Her vist med knappenåle, da jeg har fyldt alle seks mønstervægte først og derefter syet dem sammen.

10. Sy vendehullet i hånden med små sting - husk at hæft godt :-)

God fornøjelse - håber, at I bliver lige så glade for jeres mønstervægte som jeg er. Lav evt. en lille stofkurv til at opbevare dine fine mønstervægte i.

12 kommentarer:

  1. Ej hvor smart, sådan nogle har jeg aldrig hørt om før, men ja oplagt projekt at bruge sine rester på:)
    Kh. Louise

    SvarSlet
  2. Mange tak for en skøn ide og en super DIY :)
    Kh Lis

    SvarSlet
  3. Ej, det er en fed ide. Har aldrig hørt om dem før. Virker de? Kan du bruge dem hver gang??

    SvarSlet
  4. Tak - håber, at I kan bruge den og får lyst til at lave mønstervægte selv :)

    Ja, de virker fint. Kunne måske godt være en anelse tungere. Til helt små mønstre såsom rib o.lign. er de for store.

    SvarSlet
  5. tak for DIY, de er super skønne. Det bliver et projekt engang.. :)

    SvarSlet
  6. Hvor er det sjove og brugbare - kan faktisk godt se ideén i dem - tænker jeg burde tage et billed, når jeg af og til klipper stof - gulvet indtages i brug - og alt hvad der lige er inden for rækkevidde, som bliver benyttet som "mønstervægte"

    SvarSlet
  7. Nu da jeg ikke vandt i din give away må jeg igang med at sy nogle selv. Tusind tak for en god DIY.

    Kh Mette

    SvarSlet
  8. Super god ide, og en rigtig fin vejledning...
    TAK :-)

    SvarSlet
  9. Må få lavet mig sådan nogle :)
    Har du nogen erfaring med hvad der er bedst at bruge som fyld?
    KH Micha

    SvarSlet
  10. Hej Christine. Tak for DIY - jeg har brugt den her :-) : http://madebymadvig.blogspot.dk/2013/11/sy-til-din-baby-baby-handvgte.html
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)